۱۳۹۴/۰۲/۲۷

پانزده زن دگرگون‌ساز جهان در سال ۲۰۱۵

تعداد زنانی که شرکت‌‌های بزرگ دنیا را مدیریت می‌کنند، به مراتب کمتر از مردان است. زنان یک پنجم کرسی‌ها را در پارلمان‌های دنیا در اختیار دارند و شکاف جنسیتی دست‌کم تا ۸۱ سال‌ آینده برطرف نخواهد شد. با این حال تغییرات مثبتی در جهان در حال وقوع است.


طبیعت قدرت در حال عوض شدن است؛ قدرت کمتر از بالا به پایین، کمتر سیستماتیک و کمتر قابل پیش‌بینی است. همه با رهبران سیاسی زن در جهان آشنایی دارند، زنانی مانند آنگلا مرکل، کریستین لگارد و شریل سندبرگ. اما ممکن است کمتر کسی نام زنانی را که در حوزه اقتصاد جهانی فعال هستند، شنیده باشد. این زن‌ها همه جا هستند، از نجوم گرفته تا عرصه فعالیت مدنی برای حقوق گی‌ها در اشتغال، در علم و فن‌آوری و کارآفرینی. آنها آنچه را به شکل کلیشه‌ای از جنسیت‌شان انتظار می‌رود به چالش کشیده‌اند و دنیای اطراف خود را برای تبدیل شدن به جای بهتری برای زندگی، تغییر می‌دهند.

مونا ابوسلیمان، مجری تلویزیونی، از بنیانگذاران  Meedan. Com


مونا اهل عربستان سعودی است و بیشتر به خاطر همکاری در تولید و مجری‌گری‌ در برنامه «کلام نوائم» شناخته می‌شود. این برنامه یکی از مشهور‌ترین شوهای تلویزیونی در جهان عرب است؛ یک برنامه یک ساعته با اجرای یک زن.
کلام نوائم به خاطر شکستن مرز‌ها و محدودیت‌های موجود در تلویزیون‌های عربی مشهور است و درباره موضوعات جنجالی نظیر همجنس‌گرایی، برابری جنسی، آزار جنسی و طلاق حرف می‌زند. فعالیت‌های ابوسلیمان تنها به تلویزیون محدود نمی‌شود. در سال ۲۰۰۷ او به عنوان سفیر حسن نیت عربستان در UNDP انتخاب شد.
او اکنون سردبیر و شریک سایت Glowork است؛ وبسایتی برای کاریابی زنان در عربستان. او برای برابری جنسیتی تلاش می‌کند و کمپین‌هایی برای جذب بودجه برای کمک به پناهندگان راه‌اندازی کرده است.

بث بروک مارسینیاک، نایب رییس سیاستگذاری عمومی در EY


 بث پله‌های ترقی را در حالی پیمود که از متفاوت بودن خود به عنوان زن درون‌گرایی که گرایش جنسی خود را پنهان نگه داشته، آگاه بود. او در سال ۲۰۱۱ گرایش جنسی خود را آشکار کرد و به گفته خودش، با این کار تبدیل به رییس بهتری شد. او در سال‌های گذشته بارها از موقعیت خود برای آگاهی رسانی درباره مساله ال‌جی‌‌بی‌تی‌ها در امر تجارت استفاده کرده است. بث امسال در مجمع جهانی اقتصاد درباره حقوق گی‌ها در حوزه اشتغال سخن گفت و پنلی درباره متحدکردن شبکه‌های ال‌جی‌بی‌تی در سراسر جهان ارائه داد. سال گذشته بروک مارسینیاک در میان ۱۰۰ رهبر برجسته‌ ال‌جی‌بی‌تی در جهان بود و مجله فوربس، هفت بار نام او در میان ۱۰۰ زن قدرتمند جهان منتشر کرد.

وینی بیانیما، مدیرعامل اوکسفام


هیجده ساله بود که برای فرار از رژیم ایدی امین از اوگاندا به بریتانیا رفت. به عنوان مهندس هوانوردی تحصیل کرد و بعد از سقوط امین به اوگاندا بازگشت. انتخابات دموکراتیک این کشور با تقلب همراه شده بود و این موضوع باعث شد که او در تلاش برای آزادی کشورش، به جنبشی به رهبری یووری موسونی، رییس جمهوری فعلی اوگاندا، بپیوندد. او یازده سال در پارلمان اوگاندا عضو بوده و برای تصویب قوانین برابر و ایجاد دموکراسی چند حزبی تلاش کرده است. او در اتحادیه آفریقا و برنامه توسعه سازمان ملل، مسئول بخش جنسیت و توسعه بوده و ریاست نیروهای سازمان ملل متحد در بخش جنبه‌های جنسیتی اهداف توسعه هزاره و تغییرات آب و هوایی را بر عهده داشته است. وینی اکنون رییس اوکسفام است و به عنوان یک رهبر برحسته در حقوق زنان، حکومت‌های دموکراتیک و صلح شناخته می‌شود و نقشی اساسی در قرار دادن مساله نابرابری در دستور کار فعالیت‌های جهانی داشته است.

http://www.radiozamaneh.com/218919

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر