۱۳۹۴/۰۲/۲۰

شاهنامه دوم در سازمان تبلیغات اسلامی!؟


بسی رنج برد او در این سال هفت.
رنج شاعر در این بوده که به عنوان کارمند یک پروژه تولیدی شعر می‌گفته است. رئیس پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، مدیر پروژه تولید کتاب حماسه امام علی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر چنین گفت. "روش کار به این شکل بود که شاعر مطالب و محتواهای تاریخی را از ستاد احیای فرهنگ نهج البلاغه دریافت و محتوا را به شعر مبدل می‌کرد در ادامه اشعار را به سازمان تبلیغات می آورد و گروه کارشناسی در سازمان محتوا را بررسی می‌کرد، اگر نکته ای لازم بود به او می گفتند و او برطرف می کرد، با این پروسه ۶ تا ۷ سال پژوهش اثر به طول انجامید."


فصول کتاب گاهی تا شش بار بازخوانی شده است و کار که تمام شده رنج دیگری بر رنج‌های شاعر، مهدی شفیعی، افزوده شده. مدیر پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، در این باره چنین می‌گوید. "پس از اتمام کار شعرهای اولیه با شعرهای آخر یکسان نبوده و به نوعی یکدست به شمار نمی رفتند، چرا که ذوق و تجربه شفیعی نیز در طول این ۷ سال تکامل پیداکرده بود و موجب شده بود که اثر یکدست نباشد، بنابراین شفیعی یکسال دیگر را نیز به بازبینی و تصحیح اشعار گذراند. تا فاصله زمانی ۷ ساله از آغاز تا پایان خود را در کار نشان ندهد."
بر این قرار شاید اولین بار در طول تاریخ باشد که یک کتاب شعر به صورت پروژه‌ای تولید می‌شود و یک دستگاه بوروکراتیک در تولید آن نقش دارد: محتوا به شاعر ابلاغ می‌شده، شاعر شعر را می‌ساخته، بعد تحویل می‌داده، حجج اسلام بر روی آن کار می‌کرده‌اند و فیدبک می‌داده‌اند، شاعر به کارگاهش برمی‌گشته، غنی‌سازی می‌کرده و محصول را تحویل می‌داده است، و این روند غنی‌سازی تا شش بار تکرار می‌شده است. به این ترتیب این پروژه متأثر از تکنولوژی سانتریفوژ هم بوده است. تصور این موضوع سخت است که اگر سلطان محمود با فردوسی چنین می‌کرد، از شاهنامه چه درمی‌آمد.

حادثه فرهنگی
مضمون این پروژه عظیم فرهنگی، زندگی، جنگ‌ها و خطبه‌های علی، خلیفه چهارم و امام اول شیعیان است.
رئیس پروژه در مورد آن در مصاحبه با خبرگزاری مهر می‌گوید که به اذعان بسیاری از شاهنامه دوستانی که کتاب حماسه امام علی را مطالعه کرده‌اند، این کتاب شاهنامه دومی است که خلق شده است. علاوه بر این از آنجایی که اشعار وجه حماسی دارند، وزن آنها به ضرباهنگ شاهنامه نیز نزدیک است. چاپ کتاب هم یک پروژه صنعتی بوده است. کتاب به شیوه خاصی صفحه‌آرایی شده و دارای تصویرهای ویژه‌ای است که به گفته رئیس پروژه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد باقی زاده، به شیوه چاپ سنگی ناصرالدین شاهی است، البته برخی هم می‌گویند مختارنامه ای است. متولی پروژه تولید شاهنامه دوم سازمان تبلیغات اسلامی است که زیر نظر رهبر کار می‌کند و بودجه سالانه اعلام شده آن بیش از دویست و شصت میلیارد تومان است. این سازمان اعلام نکرده که چقدر خرج تولید شاهنامه دوم شده است. در پرده‌برداری از پروژه تولید شاهنامه دوم، که طی مراسم باشکوهی در روز دوشنبه چهاردهم اردیبشهت صورت گرفت، علی لاریجانی، رئیس مجلس اسلامی، حاضر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر