۱۳۹۳/۰۹/۱۱

ایران مستقیمن در سوریه می‌جنگد!؟

مدافعان حرم!؟
حسن حزباوی عضو سپاه در سوریه کشته شد!؟
منابع خبری نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی ایران بارها اخبار و تصاویری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شیعه و نظامی ‌هم‌چون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در دفاع از حرم زینب کبری، از زنان مقدس شیعیان منتشر کرده‌اند. مقبره زینب کبری در هفت کیلومتر شهر قدیم دمشق نزدیک فرودگاه است.

خرداد امسال نیز عبدالله اسکندری،  از فرماندهان پیشین نیروی زمینی سپاه پاسداران همراه با چند تن از رزمندگان مقاومت اسلامی توسط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، کشته شد. رسانه‌های ایران از او نیز به عنوان نیروهای مدافع حرم یاد کرده بودند. در عکس زیر قاسم سلیمانی در شهر کرمان، محمد جمالی از نیروهای کشته‌شده مدافع حرم را در قبر می‌گذارد. محمد جمالی هم از سرداران سپاه پاسدارن معرفی شده که در سوریه توسط نیروهای مخالف بشار اسد جان باخت.


گروه رزمندگان مقاومت سوریه اواخر فروردین‌ماه گذشته در پی اعلام خبر کشته‌شدن هشت تن از اعضایش به عنوان شاخه رسمی حزب‌الله لبنان اعلام موجودیت کرد. این اولین‌بار پس از آغاز بحران سوریه بود که حزب‌الله لبنان به طور رسمی نقش و دخالت خود در جنگ داخلی سوریه را تأیید کرد. مقامات رسمی حکومت ایران اما هرگونه دخالت مستقیم نظامی در سوریه را تکذیب کرده‌اند.
مدافعان حرم چه کسانی هستند؟
اما پیشتر نیروهایی که خود را مدافعان حرم معرفی کرده‌اند، در ایران با انتشار فرم ثبت‌نام، از داوطلبان جنگ در سوریه دعوت کرده‌‌ بودند. همچنین تعدادی از مداحان مذهبی و چهره‌های معروف سیاسی مانند محمود کریمی، مداح نزدیک به بیت رهبری و علیرضا پناهیان، حامی سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ و نایب رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تشکل سیاسی نزدیک به مصباح یزدی، در اجتماع این نیروها به اجرای نوحه و سخنرانی‌ پرداخته‌اند.
در تصاویری که در ۳۰ آبان ۱۳۹۲ از مراسم خاکسپاری محمد حسن خلیلی ملقب به رسول، یکی از نیروهای مدافع، حرم منتشر شده، قاسم سلیمانی دشتکی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون مرزی سپاه پاسداران) در میان جمعیت عزدار دیده می‌شود.
چندی پیش در ۱۴ آبان همان سال نیز، پایگاه خبری مشرق نیوز، نزدیک به جریان‌های محافظه‌کاران حکومتی، عکس دیگری از این فرمانده و سرلشکر سپاه قدس انتشار داد که گمانه‌ها را درباره دخالت و نقش او در جنگ داخلی سوریه تقویت کرد.
پیش از این روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ایران مهاجران افغانی مقیم این کشور را در ازای دریافت پول و اعطای اقامت، به جنگ شورشیان سوریه اعزام می‌کند. خبرگزاری تسنیم، منتسب به سپاه پاسداران، در آذرماه ۱۳۹۲ از کشته‌شدن ۱۰ مهاجر افغان مدافع حرم در سوریه و خاکسپاری آن‌ها در قم، تهران، اصفهان و مشهد داده بود. به نظر می‌رسد، مدافعان حرم  به طور کلی به بخشی از نیروهای شبه‌نظامی شیعه نیز خطاب می‌شود.
از ابتدای بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، به جز حسن حزباوی، دست کم حدود  شصت نفر از اعضای  کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در درگیری‌های خارج از ایران، طی مراسم رسمی و یا تشریفات نظامی در ایران به خاک سپرده شدند. در میان آنها اسامی فرماندهان عالی‌رتبه‌ای همچون اسماعیل حیدری و حسن شاطری بیش از بقیه در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شد.

هشتم آذر ماه نود و سه
http://www.radiozamaneh.com/190446

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر