۱۳۹۴/۰۴/۱۸

محکومیت دو نفر در ایران به اتهام همجنسگرایی


خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، شامگاه چهارشنبه ۱۷ تیر گزارش داده که دو نفر به نام‌های مجتبی محیا‌پور و حسن حیاتی از سوی دادگاه‌هایی در کرمان و بندرعباس به اتهام همجنسگرایی به حبس محکوم شدند.


مجتبی محیاپور ۲۷ ساله که از سوی شعبه یک دادگاه کیفری کرمان به اتهام لواط به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، به تازگی نیز به دلیل ارتکاب مجدد در زندان سیرجان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. حسن حیاتی نیز به اتهام تکرار لواط برای دومین بار، از سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان هرمزگان به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. او که در حال حاضر هفت سال حبس را در زندان بندرعباس تحمل کرده، نخستین بار در سن ۱۶ سالگی به همین اتهام بازداشت شده است.
همجنسگرایی در قوانین ایران در فهرست جرایمی قرار گرفته که مجازات آن اعدام است. در قوانین ایران از همجنسگرایی مردان به عنوان لواط و از همجنسگرایی زنان به عنوان مساحقه نام برده شده است. هنوز مشخص نیست همجنسگرایی طی چه فرایندی می‌تواند مجازات حبس در پی داشته باشد. به گفته یک کارشناس حقوقی، احتمال توبه یا انکار پس از اقرار متهمان می‌تواند عفو آنان را به دنبال داشته باشد.
مرکز پژوهش‌های مجلس ایران تابستان سال گذشته گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته شده بود در سال ۱۳۸۶بیش از ۱۷ درصد دانش‌آموزان دوره دبیرستان این کشور همجنس‌گرا بوده‌اند. در آن تحقیق از عنوان هم‌جنس گرایی (لواط و مساحقه) استفاده شده است. نام گزارش مرکز پژوهش‌ها  ازدواج موقت و تأثیر آن بر تعدیل روابط نامشروع  جنسی است. متن این گزارش پس از اینکه بازتاب فراوانی در رسانه‌ها داشت، از سایت مرکز پژوهش‌های مجلس حذف شد.

۱ نظر:

  1. میلیونها نفر شهروندان معمولی توی این مملکت از بدیهی ترین حقوق خویش سالها محروم بوده وهستند، دیگه خداوند به داد این بیچارگان مگذ برسد!

    پاسخحذف