۱۳۹۳/۱۱/۱۷

خودکشی دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه تهران!؟

یک دانشجوی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که گفته می‌شود سال آخر دکترای روابط بین‌الملل را می‌گذراند، خودکشی کرد. دانشگاه تهران گفته است هنوز معلوم نیست که او خودکشی کرده باشد.



سایت کمپین حق زندگی نام این دانشجو را حسین خجسته‌نیا، یزدی‌تبار و ساکن کوی دانشگاه تهران اعلام کرده که او ساعت دو بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۳ بهمن‌ماه، مقابل دفتر رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی خودکشی کرده است. سایت دانشجو آنلاین دلیل مرگ این دانشجو را خوردن سیانور عنوان کرده و افزوده که وی در راه بیمارستان جان خود را از دست داده است. برخی از دوستان و نزدیکان خجسته‌نیا دلیل خودکشی او را مشکلات آموزشی و اقتصادی می‌دانند و پس از این حادثه، مسئولان دانشکده با تشکیل جلسه‌ای تلاش کرده‌اند خبر مرگ وی در رسانه‌ها درج نشود و طبیعی جلوه داده شود.
کمپین حق زندگی به‌ نقل از برخی دوستان این دانشجوی دوره دکتری، علت خودکشی او را بیکاری و فشارهای اقتصادی اعلام کرده است. خجسته‌نیا به‌ تازگی جلسه پیش‌دفاعش را برگزار کرده و به دنبال مجوز دفاع بوده است. یکی از استادان دانشکده حقوق گفته است جلسه پیش‌دفاع با همکاری استاد راهنما و گروه روابط بین‌الملل، در چهار بهمن‌ماه ٩٣ برگزار شده بود و طبق نظر استاد راهنما پیش‌دفاع مهم و رساله‌اش قابل دفاع بوده است. او منتظر پاسخ دانشگاه تهران بوده و شب قبل از حادثه نیز به استاد راهنمایش پیام داده که تا ٣٠ بهمن‌ماه از رساله‌اش دفاع می‌کند. احمدرضا خضری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران خبر خودکشی این دانشجو با خوردن سیانور را تأیید نکرد. او به خبرگزاری دانشجویان ایران چنین گفت. هنوز درباره این‌که علت مرگ چه بوده و اگر مرگ عمدی باشد انگیزه وی چه بوده، خبری نداریم و هنوز گزارشی از مراجع ذی‌ربط در این‌باره ارائه نشده است. وی در روز حادثه، این دانشجو پس از خروج از اتاق ریاست دانشکده، در سالن دانشکده حقوق و علوم سیاسی تقاضای یک لیوان آب کرده و بعد از لحظاتی بر زمین افتاده است. مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران گفته است کارکنان مرکز بهداشت تلاش‌ زیادی برای نجات وی کردند اما این دانشجو درگذشت. احمدرضا خضری از وی به‌عنوان فردی منظم و موفق یاد کرد و گفت هیچ پرونده‌ای در مرکز مشاوره نداشته است. دوستانش نیز او را فردی کوشا و اهل مطالعه زیاد دانسته‌اند و یکی از کارمندان دانشگاه نیز گفته است که او هیچ مشکل روحی و روانی نداشته ولی ظاهرن مشکلات کاری و اقتصادی داشته است. هیأت رئیسه دانشگاه تهران در پیوند با درگذشت این دانشجو اطلاعیه‌ای منتشر کرد و درگذشت وی را تسلیت گفت.
پیش از این در سال ۱۳۸۷ نیز شهروز کشاورز، دانشجوی ۳۵ ساله مقطع دکترای شیمی دانشگاه شهید بهشتی، به دلیل مشکلات مالی در برابر دیدگان همکلاسی‌های خود با خوردن سیانور خودکشی کرد. خودکشی میان دانشجویان ایرانی امری متداول است اما آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد. وزارت علوم ایران در سال ٩٢ اعلام کرد که در هر سال به طور متوسط نزدیک به چهار هزار دانشجو به زندگی خود پایان می‌دهند. در سال ۱۳۸۷ بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی دفتر مشاوره وزارت علوم، خودکشی دومین علت اصلی مرگ دانشجویان ایرانی اعلام شد.

http://www.radiozamaneh.com/203529

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر