۱۳۹۳/۱۱/۳۰

انتقال سامان نسیم، زندانی سیاسی به انفرادی

 سامان نسیم، زندانی سیاسی محکوم به اعدام، ساعت دو بعد‌از‌ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، همراه با پنج زندانی دیگر به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شده است. پیش‌تر گفته شده بود که حکم اعدام سامان نسیم، ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. سامان نسیم یکی از زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، در اعتراض به اجرا نشدن اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، اعتصاب غذا کرده بود.

سامان نسیم متولد شهریور ماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان استان کردستان است که سه سال پیش، در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با عده‌ای از نیروهای مخالف حکومت ایران، در مرز سردشت بازداشت شد. او دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعد به زندان مهاباد منتقل شد. سامان در تیرماه ۱۳۹۰ به اتهام ارتباط با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران، دستگیر و در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم او در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است. سامان در روزهای اخیر با انتشار نامه‌ای از شکنجه‌های شدیدی که بر او رفته و از اعتراف‌گیری اجباری و دادگاه ناعادلانه خبر داده است. او در نامه خود نوشته است که به محض ورود به سلول زندان تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته است. سلولی که او در آن به‌سر می‌برده است، دو متر در ۵۰ سانتی‌متر توصیف شده که فقط می‌توانسته در آن دراز بکشد. بنا بر گزارش‌های رسیده از زندان ارومیه، مسئولان این زندان به این زندانی سیاسی گفته‌اند که حکم اعدامش ۳۰ بهمن‌ماه به اجرا در خواهد آمد.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در ایران گزارش کرده است که این جوان کرد، همراه یونس آقایات (از پیروان اهل حق «علوی»)، حبیب‌الله افشاری (به اتهام ارتباط با کومله)، علی افشاری (به اتهام ارتباط با کومله)، سیروان نژاوی (به اتهام ارتباط با پژاک) و ابراهیم شاپوری (به اتهام ارتباط با پژاک) که در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه زندانی بودند، به بند انفرادی این زندان منتقل شده است.
در روزهای اخیر نگرانی‌ها از اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی که در هنگام بازداشت در ۲۶ تیرماه ۱۳۹۰، ۱۷ سال داشته، بالا گرفته است. سازمان عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، کانون مدافعان حقوق بشر و چندین سازمان و نهاد حقوق بشری دیگر، نسبت به صدور و اجرای این حکم اعدام اعتراض کرده و خواهان توقف فوری آن شده‌اند. برخی فعالان حقوق بشری نیز با ابراز نگرانی از انتقال نسیم سامان به انفرادی گفته‌اند که احتمال اجرای حکم اعدام او بیشتر شده است و هر لحظه امکان اجرای آن وجود دارد.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در گزارش خود مدعی شده است که «وزارت اطلاعات، سه روز پیش از مسئولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام این زندانی سیاسی را متوقف کنند اما مسئولان زندان پاسخی نداده‌اند و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار دارد.
http://www.radiozamaneh.com/206161

۱ نظر:

  1. منابع غیر رسمی از اجرا شدن حکم اعدام سامان نسیم، زندانی سیاسی کرد خبر می‌دهند. قرار بود حکم اعدام این زندانی، پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در زندان ارومیه اجرا شود. قوه قضاییه ایران و منابع خبری رسمی تا به حال خبری درباره اجرا شدن یا نشدن این حکم، خبری منتشر نکرده‌اند. این در حالی‌ است که جمهوری اسلامی معمولاً خبر اعدام کسانی را که به اتهام فعالیت‌های مسلحانه به دار آویخته می‌شوند، به شکلی گسترده اعلام می‌کند اما در این مورد به نظر می‌رسد که زیر سن قانونی بودن سامان نسیم در زمان بازداشت و بروز حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به صدور و اجرای این حکم، شرایط را پیچیده کرده است.

    در شبکه‌های اجتماعی، خبری از قول برادر سامان نسیم منتشر شده که بر اساس آن، قرار است فردا جنازه سامان به خانواده‌اش تحویل داده شود.
    امید نسیم گفته است که ساعت ١٣:۴۵ روز جمعه یکم اسفند‌ماه، شخصی با او تماس گرفته و گفته است که فردا برای گرفتن جنازه به «مکان مشخصی» مراجعه کند. امید نسیم نامی از فرد تماس گیرنده به میان نیاورده است. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی هم از قول خانواده سامان نسیم گزارش داده که از وزارت اطلاعات با آنان تماس گرفته‌ و خبر داده‌اند که شنبه برای دریافت وسایل سامان به زندان ارومیه مراجعه کنند.
    سامان رسول‌پور، روزنامه‌نگار کرد نیز در صفحه خود در فیس‌بوک به نقل از یکی از بستگان خانواده نسیم نوشته است: «سامان اعدام شد و در حال تدارک مراسم هستیم. به خانواده سامان گفته شده که لباس‌هایش را در روزهای آینده می‌توانند تحویل بگیرند. خانواده سامان به شدت تهدید شده‌اند که در این زمینه سکوت کنند. خانواده کاملاً پذیرفته‌اند که سامان دیگر زنده نیست.» بر اساس اخبار منتشر شده در روزها گذشته، سامان نسیم ساعت دو بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، همراه با پنج زندانی دیگر به بند انفرادی زندان ارومیه منتقل شده بود. از سرنوشت زندانیانی که با او به انفرادی منتقل شده‌اند نیز خبری در دست نیست.

    پاسخحذف