۱۳۹۳/۱۰/۲۶

برهنگی گلشیفته٬ آزادی هنر یا هنر اعتراضی!؟

هنوز منتشر نشده بود!!!؟؟
مجله فرانسوی اگوئیست از سال ۱۹۷۷ منتشر می شود. تا امروز شانزده مجلد از این نشریه به صورت تکی و دوجلدی منتشر شده است. مجلد دوم از شماره ۱۷ این مجله که در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ توزیع می شود، عکسی کاملن برهنه از گلشیفته ی فراهانی بر روی جلد دارد. موقعی که معرفی این شماره از اگوئیست را در سایت فیگاروی بانوان دیدم بر خلاف بار اولی که عکس و فیلم نیمه برهنه ی او را دیده بودم چندان تعجب نکردم. بسیاری از هنرها٬ از جمله هنر نقاشی٬ عکاسی٬ سینما٬ مجسمه سازی و حتی تئاتر٬ با برهنگی زن رشد کرده اند و بسیاری از آثار درجه ی اول هنری٬ زنان برهنه را نشان می دهند. حتا در ادبیات جهانی که با کلمات سر و کار دارد زنان برهنه در آن نقش دارند و این نقش٬ سالیان سال است که به عنوان بخشی از ادبیات پذیرفته شده است. اما برهنه شدن گلشیفته به عنوان یک هنرمند ایرانی یا درست تر بگوییم به عنوان هنرمندی که جمهوری اسلامی را برای دستیابی به هنر آزاد ترک کرده از جنس و جنم دیگری ست. یعنی صرف نظر از سوژه ای به نام گلشیفته٬ ما با سوژه ای به نام زن هنرمند ایرانی رو به رو هستیم.



اختر قاسمي در پي واكنش برخي از مردان در فيس بوك خود چنین نوشت. گلشیفته آبروی تو را برد؟ ولی قانون اسلامی کشورت که ۳۶ سال است زن را با نصف بیضه ی مرد برابر میداند آبروی ترا در جهان نبرده؟

مرداني که زشت ترین فحش ها را در این چند روز به گلشیفته دادند و او را فاحشه خواندند و همه صفت های زشت به او دادند و رگ های گردن شان بیرون زده و به غیرت مردانه شان برخورده و میگن گلشیفته آبروی زن ایرانی را برده، آیا شما برای آبروی زن ایرانی که ۳۶ سال است توسط نظام اسلامی به برده تبدیل شده و فحشا به حرفه ای برای او تبدیل شده، فریادی برآوردید؟ آیا از اینکه سالیانیست در ایران، طبق قانون اسلامی، زن ایرانی یعنی خواهر، مادر و همسر شما نصف مرد ارزش گذاری میشود و در همه جا تحقیر می شود و حتا در قانون اسلامی گاهی ارزش شتر بیشتر از اوست، احساس شرم و خجالت کردی؟
آیا یک بار همراه زنان در ایران برای قوانینی که پیشیزی ارزش برای زن قائل نیست فریاد زدی؟ آیا تو؟! آیا شما؟! و آیا همه مردانی که رگ غیرت تان پاره شده و نگران آبروی زن ایرانی هستید حتا یک بار از حق زن ایرانی که برای ابتدایی ترین خواسته هایش از حق انتخاب حجاب تا حق نگهداری فرزند و . . در ایران اعتراض کرده و بارها و بارها به زندان رفتند و کتک خوردند دفاع کردید؟ پس لطفن بهتر است این بار هم سکوت کنید و یا بهتر بگویم خفه شوید! اگر شما این فریادها و فحاشی ها را در این سالیان که زن ایرانی چقدر خرد و تحقیر شده و حق او نادیده گرفته شده به سمت جمهوری اسلامی کرده بودید و از زن ها که با وجود فشار چندجانبه به آنها بازهم همیشه آنها پیشتاز عدالت و برابری بودند، حمایت می کردید مطمئنن امروز هیولای جمهوری اسلامی را بالای سر نداشتیم! بس کنید و شرم کنید! شرم کنید از اینکه زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نصف بیضفه ی مرد محسوب میشود و شما با سکوت تان حمایت کردید! مطمئن باش که همین زنان هستند که تو و شما مردان غیرتی! که همه نوع تحقیر را می پذیرید، را هم از چنگ رژیم مخوف اسلامی رها خواهند کرد. می بینید که رژیم چگونه از زنان می ترسد و حتا موضوع لباس زیر زنان هم موضوع بحث مجلس شان می شود!
نوشته ف.م.سخن

۱ نظر:

  1. با غيرت اين چنين زنان ايرانى و همت و همبستگى و نترسيدن از اين رژيم زن ستيز، زنان از زير ظلم اين بى عدالتى ازاد خواهند شد.

    پاسخحذف