۱۳۹۳/۱۰/۲۲

ضرب و شتم و بازداشت دوباره آتنا فَرقَدانی!؟

آتنا فَرقَدانی، فعال مدنی پس از ضرب و شتم در دادگاه بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

به گزارش سایت عدالت برای ایران، آتنا فَرقَدانی، نقاش وفعال مدنی که روز 20 دی 1393 به دادگاه انقلاب احضار شده بود، پس از آن که در دادگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفت، بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. این فعال مدنی روز اول شهریور ۱۳۹۳ از سوی قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد و به مدت  نزدیک به دو ماه در بند دو الف سپاه در زندان اوین حبس بود. او ۲۰ روز از مدت حبس خود را در سلول انفرادی بود و ۲۰ روز نیز در اعتراض به عدم دسترسی به وکیل٬ نداشتن تماس با خانواده و ادامه غیرقانونی حبس انفرادی در اعتصاب غذا به سربرد.او پس از آزادی زندان طی ده نامه به نهادها و مقامات جمهوری اسلامی ایران از موارد نقض حقوقش در دوران بازداشت شکایت کرده و خواستار رسیدگی به آن شده است.



آتنا فَرقَدانی علاوه بر ارسال نامه‌های رسمی به رهبر جمهوری اسلامی ایران، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور، ریاست کل دادگستری، دیوان عالی کشور، معاون زنان ریاست جمهوری،  اداره کل زندان‌های استان تهران و رئیس زندان اوین، به صورت شخصی و حضوری نیز شکایت خود را به برخی از این مراجع و همچنین برخی نمایندگان مجلس از جمله علی مطهری اعلام کرده است. او همچنان در زمان بازداشت در زندان نیز بارها به این موارد اعتراض کرده بود. اما  با گذشت یک ماه از ارسال این نامه‌ها، هنوزهیچ کدام از این افراد و نهادها پاسخ و واکنشی به اعتراضات او نشان نداده‌اند.
دیدار خانواده کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ و زندانیان سیاسی، حضور در تجمعات اعتراضی جلوی زندان اوین  و انتشار نقاشی‌های انتقادی از جمله دلایل بازداشت این فعال مدنی عنوان شده است. او چهار روز پس از بازداشت در شعبه دو دادسرای اوین از سوی بازپرس علیرضا خورشیدی، تفهیم اتهام شد و اتهامات تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور، تجمع و تبانی با افراد ضدانقلاب (محمد نوری‌زاد و ناصر اشجاری)، ارتباط با فرقه ضاله (بهاییت)، توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی و توهین به مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران و سه قوه، به او تفهیم شد.
برگزاری نمایشگاه نقاشی که برخی از فعالان سیاسی و خانواده‌های  کشته‌شدگان سال ۸۸ و شهروندان بهایی در آن حضور داشتند٬ کشیدن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس پس از تصویب طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت و دیوار نوشته‌هایی در اعتراض به اعدام از مواردی بود که این فعال مدنی را در بازجوهایی طولانی مدتی که ۹ ساعت در روز به طول می‌انجامید٬ برای آنها بازخواست می‌کردند. آتنا در آبان ماه 1393 پس از اعتصاب غذایی که منجر به وخامت وضعیت جسمانی وی شد٬‌ با قرار وثیقه یک میلیارد و دویست هزار تومانی موقتن تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده بود.
نزدیکان این فعال مدنی در گفت‌وگو با عدالت برای ایران، با تایید این خبر گفتند آتنا فرقدانی پس از مراجعه به شعبه 15دادگاه انقلاب به مدت چند دقیقه در اتاق دادگاه بود و پس از آن در حالی که به دستانش دستبند زده بودند و  قصد اعلام خبر بازداشتش به مادرش و خداحافظی از او را داشت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در پی اعتراض آتنا فرقدانی به این برخورد او را به اتاق دادگاه برگردانده و مجدد مورد توهین و ضرب و شتم قرار دادند. به گفته نزدیکان آتنا فرقدانی علت بازداشت این فعال مدنی به او و خانواده اش اعلام نشده و اطلاع از وضعیت او در دست نیست. خانواده آتنا فرقدانی به شدت نگران وضعیت روحی و جسمی آتنا هستند و با توجه به این که او پیش از بازداشت تحت معالجه بود، خواهان انتقالش به بند زندانیان سیاسی و آزادی هرچه سریع ترش هستند.
سایت عدالت برای ایران با ابراز نگرانی شدید از بازداشت دوباره آتنا  و برخوردهای خشونت‌آمیز صورت گرفته با او، خواستار  آزادی بی قید و شرط این فعال مدنی و پیگیری شکایت‌هایش از زندانبانان و سایر مسئولان بند دوالف زندان اوین درباره هتک حرمت، ضرب و شتم و بدرفتاری و شناسایی و پیگرد کیفری عاملان و آمران آن است. این فعال مدنی که پس از آزادی از زندان، بارها نسبت به هتک حرمت در مدت بازداشت اعتراض کرده بود، روز شنبه 20 دی ماه در پی ابلاغ احضاریه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب  به ریاست قاضی صلواتی به دادگاه مراجعه کرده بود. قاضی صلواتی، معاون دادستان تهران و بازجوی پرونده در هفته گذشته، پس از رسانه‌ای شدن شکایت‌های آتنا فرقدانی و انتشار ویدیوی مربوط به شکایتش از طرف خودش، بارها او و خانواده‌اش را تهدید کرده و به صورت تلفنی احضار کرده بودند. هتک حرمت از سوی ماموران بند دو الف سپاه از طریق بازرسی اهانت آمیز بدن و عریان کردن او در سلول٬ ضرب و شتم و فحاشی از سوی زندانبانان٬ نقض حریم شخصی در زندان اوین از طریق کار گذاشتن دوربین فیلمبرداری در توالت و حمام و انکار ضبط و توقیف لپ تاپ٬ تبلت و گوشی تلفنش از سوی ماموران و پس ندادن آنها از جمله مواردی است که این فعال مدنی نسبت به آن طرح شکایت کرده است.
http://justice4iran.org/news/%D9%8Eatena-farghadani-news/ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر