۱۳۹۴/۰۵/۲۹

حکومت‌های دیکتاتوری از موسیقی می‌ترسند!؟

مصاحبه با امید شیرازی٬ خواننده٬ نوازنده و آهنگساز
موسیقی انسان‌ها را به هم نزدیک می‌کند. به همین دلیل تمام دیکتاتورها از موسیقی هراس دارند و آن را ممنوع می‌کنند مگر آن که بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند.


موسیقی با انسان چه می‌کند؟ آیا وسیله تفریح ماست؟ آیا ما را جادو می‌کند یا ما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند؟
به نظر امید شیرازی٬ خواننده، نوازنده و آهنگ‌ساز ایرانی ساکن آلمان٬ موسیقی وسیله تفریح نیست، بلکه سفر کردن بدون حرکت کردن است. این جادوی موسیقی است که متأسفانه انسان امروزی آن را فراموش کرده؛ زیرا آن‌قدر چشمانش درگیر دنیای ارتباطات شده که گوش‌هایش را که قادر به درک این جادو هستند٬ به‌کار نمی‌گیرد.
امید شیرازی٬ خواننده٬ نوازنده ترومپت٬ پیانو و  ساز ابداعی‌اش فریک است. او هفت سال است سازی اختراع کرده به نام فریک که می‌تواند در حال اجرا آن را در دست گرفته و هم‌زمان بداهه بنوازد. فریک به‌نوعی استودیوی سیار است. او گروهی به نام Mr Shirazy & The Exile Orchestra٬ مِستر شیرازی و ارکستر تبعیدی‌ها دارد که از چند تن هنرمندان بین‌المللی تشکیل شده است. او می‌گوید ما مهاجران٬ تبعیدیانی هستیم که به‌ندرت خودخواسته ایم عزیزان و کشور خود را ترک کرده‌ایم. ما همه تبعیدی هستیم اگرچه اغلب در کشور میزبان زندگی خوبی هم دست‌وپا کرده‌ایم.
اقیانوس Ocean٬ نام آلبوم تازه امید شیرازی است. اقیانوس٬ آلبومی موسیقی- تصویری است که به یک سفر شباهت دارد؛ سفری که از نقطه‌ای آغاز می‌شود و در پایان دوباره ما را به نقطه آغاز بازمی‌گرداند. ویدیوکلیپ ترانه اقیانوس این آلبوم روز ۲۵ اوت منتشر خواهد شد. در زیر نمایی از این کار را می‌بینید. امید معتقد است که ما همه قطره‌هایی از اقیانوس ابدی هستیم. فرقی ندارد که در کجای جهان به دنیا آمده‌ایم؛ همچنان که برای یک گیاه فرقی نمی‌کند مسلمان باشد یا یهودی یا مسیحی. ما هم از طبیعت جدا نیستیم. همه از یک سرچشمه‌ایم. امید در پاسخ به این سؤال که هدف او از آفرینش موسیقی چیست می‌گوید اگر من موفق شوم باموسیقی‌ام کاری کنم شنونده با موسیقی رابطه عمیق‌تری برقرار کند٬ به هدفم رسیده‌ام؛ زیرا موسیقی روح زخمی انسان‌ها را التیام می‌بخشد و امروز روح‌های زخمی کم نیستند.
امید شیرازی حدود بیست سال است که موسیقی می‌نوازد و می‌سازد. سبک او Hi-Tech Global Funk  یا موسیقی تلفیقی الکترونیک و موسیقی بین‌المللی است.
نسیم روشنایی   http://www.radiozamaneh.com/233605

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر