تعمید روحالقدس چیست؟ ما چگونه این قدرت را مییابیم؟!!
دوستان برای دانستن و آشنایی با تعمید روحالقدس ابتدا به تعدادی از
آیات اصلی کتاب مقدس نگاهی می اندازیم و در ادامه بر روی آن صحبت و تعمق می کنیم.
آیات اصلی
مرقس ۱: ۸- ... او (یعنی عیسی) شما را به روحالقدس تعمید خواهد داد.
لوقا ۲۴: ۴۹- ... پس شما در شهر اورشلیم بماند تا وقتی که به قوت از اعلی آراسته شوید.
یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷- و من از پدر سوال میکنم و تسلی دهند های دیگر به شما عطا خواهد کرد.
یوحنا ۲۰: ۲۲ - ... عیسی دمید و به ایشان گفت: «روحالقدس را بیابید.»
اعمال ۱: ۵- ... شما بعد از اندک ایامی به روحالقدس تعمید خواهید یافت.
اعمال ۱: ۸- ... لیکن چون روحالقدس بر شما میاید، قوت خواهید یافت.
اعمال ۲: ۱-۴- و همه از روحالقدس پر گشته، به زبانهای مختلف .... به سخن گفتن شروع کردند.
اعمال ۲: ۳۸-۳۹- پطرس بدیشان گفت: ... و عطای روحالقدس را خواهید یافت.
اعمال ۸: ۱۴-۱۷- پطرس و یوحنا ... دستها بر ایشان (سامریها) گذارده، روحالقدس را یافتند.
اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸- ... روحالقدس بر همه آنانی که کلام را شنیدند، نازل شد .... بر امتها نیز عطای روحالقدس افاضه شد.
اعمال ۱۹: ۱-۶- و چون پولس دست بر ایشان نهاد، روحالقدس بر ایشان (افسسیان) نازل شد و به زبانها متکلم گشته، نبوت کردند.
اول قرنتیان ۱۲: ۷-۱۱- ولی هر کس را ظهور روح به جهت منفعت عطا میشود. یکی را به وساطت روح، کلام حکمت داده میشود و دیگری را کلام علم ... و یکی را ایمان ... دیگری را نعمتهای شفا دادن ... یکی را قوت معجزات ... دیگری را نبوت ... یکی را تمیز ارواح ... دیگری را اقسام زبانها و دیگری را ترجمه زبانها.
آیات اصلی
مرقس ۱: ۸- ... او (یعنی عیسی) شما را به روحالقدس تعمید خواهد داد.
لوقا ۲۴: ۴۹- ... پس شما در شهر اورشلیم بماند تا وقتی که به قوت از اعلی آراسته شوید.
یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷- و من از پدر سوال میکنم و تسلی دهند های دیگر به شما عطا خواهد کرد.
یوحنا ۲۰: ۲۲ - ... عیسی دمید و به ایشان گفت: «روحالقدس را بیابید.»
اعمال ۱: ۵- ... شما بعد از اندک ایامی به روحالقدس تعمید خواهید یافت.
اعمال ۱: ۸- ... لیکن چون روحالقدس بر شما میاید، قوت خواهید یافت.
اعمال ۲: ۱-۴- و همه از روحالقدس پر گشته، به زبانهای مختلف .... به سخن گفتن شروع کردند.
اعمال ۲: ۳۸-۳۹- پطرس بدیشان گفت: ... و عطای روحالقدس را خواهید یافت.
اعمال ۸: ۱۴-۱۷- پطرس و یوحنا ... دستها بر ایشان (سامریها) گذارده، روحالقدس را یافتند.
اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸- ... روحالقدس بر همه آنانی که کلام را شنیدند، نازل شد .... بر امتها نیز عطای روحالقدس افاضه شد.
اعمال ۱۹: ۱-۶- و چون پولس دست بر ایشان نهاد، روحالقدس بر ایشان (افسسیان) نازل شد و به زبانها متکلم گشته، نبوت کردند.
اول قرنتیان ۱۲: ۷-۱۱- ولی هر کس را ظهور روح به جهت منفعت عطا میشود. یکی را به وساطت روح، کلام حکمت داده میشود و دیگری را کلام علم ... و یکی را ایمان ... دیگری را نعمتهای شفا دادن ... یکی را قوت معجزات ... دیگری را نبوت ... یکی را تمیز ارواح ... دیگری را اقسام زبانها و دیگری را ترجمه زبانها.
تعمید روحالقدس چیست؟
نخستین اشاره به تعمید روحالقدس در عهد جدید، مربوط به یحیای تعمید
دهنده میگردد (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸؛ لوقا ۳: ۱۶). یحیی گفت که تعمید او، به آب است، اما مسیح موعود
ایمانداران را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد. در مورد تعمید آب، شبان کلیسا
شخص ایماندار را به آب تعمید میدهد؛ اما در مورد تعمید روحالقدس، خود عیسی مسیح
شخص ایماندار را به روحالقدس تعمید میدهد. عیسی خودش اصطلاح تعمید روحالقدس
را به کار میبرد و بین تعمید یحیی با آب و تعمید روحالقدس تمایز قائل میشود.
عیسی همچنین تعمید با روحالقدس را تجربهای میداند که به هنگام وقوع آن، روحالقدس
بر شاگردانش نازل میشود و آنان قوت مییابند (اعمال ۱: ۸). در کتاب اعمال باب ۱ : ۴ و چون با ایشان جمع شد، ایشان را قدغن فرمود که “از
اورشلیم جدا مشوید، بلکه منتظر آن( وعده) پدر باشید که از من شنیدهاید.
و همچنین در کتاب لوقا ۲۴: ۴۹، لوقا باب ۲۴ ۴۹ و اینک، من (موعود) پدر خود را بر شما میفرستم. پس
شما در شهر اورشلیم بمانید تا وقتی که به( قوت )از اعلی آراسته شوید.” .
نکته ای مهمی که میبایست ما به آن توجه کامل داشت این است که در این
آیات و خیلی از قسمتهای دیکر کلام خداوند با کلمه ( وعده و موعود ) تعمید روح
القدس توسط عیسی مسیح خداوند انجام می گیرد روبرو می شویم و عیسی به
شاگردانش میفرماید که منتظر یافتن این وعده وموعود ، قدرت او باشند.
شاگردان منتظر دریافت این وعده ماندند و در روز پنطیکاست تعمید
روحالقدس را یافتند (اعمال ۲: ۱-۴). آنان با قدرتی که روحالقدس بدیشان بخشید، شروع به تکلم
به زبانهای دیگر کردند. و بعدها شاهد آن هستیم که عطایای روحالقدس
توسط رسولان و شماسان در کلیسای اولیه به کار گرفته میشود (اعمال بابهای ۳-۹). در عهد جدید به اشخاصی اشاره شده که از سوی روحالقدس
عطایای خاص و قدرت مییافتند (اول قرنتیان بابهای ۱۲-۱۴؛ دوم قرنتیان ۱۲: ۱۲؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶). یک برداشت اشتباهی که بعضی از عزیزان ایماندار در
مورد تعمید روح القدس دارند این هست که وعده و موعود را حکم خداوند عیسی
مسیح می نامند که بر شاگردان اعلام گردیده است و استناد خود را بر آیه متی
باب بیست و هشت آیه بیست : و ایشان را تعلیـم دهیـد که همه امـوری را که
به شما (حکم ) کردهام حفظ کنند. و اینک مـن هـر روزه تا انقضای
عالم همراه شما میباشـم.» . مفهوم این آیه یعنی اینکه شاگردان قدیمی تر
باید به شاگردان جدید بیاموزند که مأموریت بزرگ را عهده دارشوند و به نوبۀ خود
دیگران را شاگرد سازند. هرمسیحی باید از حکم شاگرد سازی تمامی امتها اطاعت کند.
دلیل اینکه این همه غیر مسیحی در جهان وجود دارد، این است که بسیاری از مسیحیان از
این آخرین حکم خداوندمان اطاعت نکرده اند . کار عمدۀ یک شاگرد چیست؟ اطاعت! عیسی
به پیروانش فرمود: «شاگرد سازید و ایشان را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما
حکم کرده ام حفظ کنند ». شاگردی که اطاعت نکند، اصلاً شاگرد نیست.
«مأموریت بزرگ» نه تنها برعهدۀ یازده شاگرد گذاشته شد، بلکه برعهدۀ هر یکی از پیروان عیسی تا ایام کنونی نیز میباشد. عیسی به آن یازده شاگرد گفت که تمامی شاگردان جدید را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند؛ و در ادامه آیه سرانجام عیسی بعد از آنکه اخرین توصیه را به شاگردانش کرد، وعده و موعودی را به ایشان داد: «اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما میباشم.» قبلاً عیسی به شاگردانش گفته بود: «شما را یتیم نمیگذارم، نزد شما میآیم ... از این جهت که من زنده ام، شما هم خواهید زیست و در آن روز شما خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما» (یوحنا ۱۴: ۱۸-۲۰).
«مأموریت بزرگ» نه تنها برعهدۀ یازده شاگرد گذاشته شد، بلکه برعهدۀ هر یکی از پیروان عیسی تا ایام کنونی نیز میباشد. عیسی به آن یازده شاگرد گفت که تمامی شاگردان جدید را تعلیم دهید که همۀ اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند؛ و در ادامه آیه سرانجام عیسی بعد از آنکه اخرین توصیه را به شاگردانش کرد، وعده و موعودی را به ایشان داد: «اینک من هر روزه تا انقضای عالم همراه شما میباشم.» قبلاً عیسی به شاگردانش گفته بود: «شما را یتیم نمیگذارم، نزد شما میآیم ... از این جهت که من زنده ام، شما هم خواهید زیست و در آن روز شما خواهید دانست که من در پدر هستم و شما در من و من در شما» (یوحنا ۱۴: ۱۸-۲۰).
کتاب مقدس به روشنی تعلیم میدهد که روحالقدس در درون همه
ایمانداران ساکن است (رومیان ۸: ۹؛ اول قرنتیان ۶: ۱۹؛ غلاطیان ۴: ۶)، اما او میتواند به اشکال مختلف در زندگی ایمانداران
مختلف عمل کند. یحیای تعمید هنده، از زمانی که در رحم مادرش بود، پر از روحالقدس
بود (لوقا ۱:
۱۵، ۴۱: ۴۴). عیسی مسیح خود پس از تعمید در آب، روحالقدس به شکل
کبوتری بر او نازل شد (مرقس ۱: ۱۰؛ یوحنا ۱: ۳۲-۳۳). عیسی در طول خدمت خویش بر زمین، به شاگردانش قدرت و
اقتدار داد تا بیماریها را شفا دهند و دیوها را اخراج کنند. این قدرت را هم به
دوازده شاگرد اصلی خود و هم به هفتاد و دو شاگرد دیگر داد (لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۱، ۹، ۱۷-۱۹). او بعدها وعده داد که روحالقدس نه تنها با آنها بلکه در آنها خواهد
بود (یوحنا ۱۴:
۱۶-۱۷). پیش از روز پنطیکاست،
عیسی بر شاگردان خود دمید و فرمود: «روحالقدس را بیابید» (یوحنا ۲۰: ۲۲). اما او به همان شاگردان فرمود که منتظر( وعده ) روحالقدس
باشند، یعنی منتظر تعمید روحالقدس، که با قدرت بر ایشان نازل خواهد شد (لوقا ۲۴: ۴۹؛ اعمال ۱: ۴). در باب دوم کتاب اعمال رسولان، آنان روحالقدس را دریافت
کردند تا از قوت و عطایا برخوردار شوند؛ این رخداد را میتوان آغاز دوران خدمت
کلیسا دانست. شاگردان توسط زبانهای دیگر به زبان مادری آنهای که در آن روز
در آن مکان حضور داشتند موعظه کردند، توبه کنندگان را شاگرد مسیح میساختند،
ایشان را با آب تعمید میدادند، و تشویقشان میکردند که روحالقدس را دریافت کنند
تا قدرت یافته ، از عطایای خاص او بهره مند شوند تا حکم خداوند را که در متی بیست
هشت آیه بیست اعلام گردیده بروند به سراسر جهان برای پیشبرد ملکوت او
عمل نمایند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر